​Wszystkie urzędy pod jednym adresem: www.obywatel.gov.pl

Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić przez internet, a ścieżek dostępu nie trzeba już szukać na własną rękę. Dzięki dofinansowaniu unijnemu powstał portal www.obywatel.gov.pl, na którym zgromadzone są e-usługi publiczne. Po wybraniu tematu, użytkownik uzyskuje praktyczne informacje i przekierowywany jest do odpowiedniego serwisu, na którym bezpośrednio może załatwić swoją sprawę.

Zdjęcie

Strona obywatel.gov.pl zaprasza /INTERIA.PL
Strona obywatel.gov.pl zaprasza
/INTERIA.PL

Na portalu udostępnionych zostało 101 kart opisujących najbardziej popularne usługi publiczne, jakie administracja świadczy dla obywateli. 19 z nich przybliża funkcjonowanie wybranych rządowych portali tematycznych, jak na przykład Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej, Rejestru Dowodów Osobistych czy Geoportalu.

Do najpopularniejszych e-usług należą m.in.:

Reklama

Zgłoszenie wyjazdu za granicę

Sprawdzenie, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru

Dowód osobisty - informacja o dokumencie

Sprawdzenie danych w rejestrze PESEL

Sprawdzenie danych w Rejestrze Dowodów Osobistych

OBYWATEL.GOV.PL korzysta z profilu zaufanego platformy ePUAP, który pozwala potwierdzić tożsamość użytkownika, aby nikt przez internet nie mógł się pod nikogo podszyć. 

Obecnie działa pierwsza wersja portalu, która będzie dalej uzupełniana i ulepszana. Zbierane są w tym celu m.in. opinie obywateli i inne dane. Będą one brane pod uwagę przy dalszych pracach nad jego rozbudową, aby serwis w jak największym stopniu odpowiadał potrzebom i oczekiwaniom użytkowników.

Uzupełnieniem serwisu www.obywatel.gov.pl jest system informacji telefonicznej "Informacja dla obywatela". Uruchamiane są numery telefonu, pod którymi będzie można dowiedzieć się, gdzie załatwić swoją sprawę. System działa już na poziomie Kancelarii Premiera Rady Ministrów (infolinia centralna - 222 500 115) oraz w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju (222 500 135). W późniejszym etapie będzie rozwijany na poziomie resortowym (w sumie 33 osobne numery w ministerstwach i urzędach wojewódzkich).

Całości działań ułatwiających obywatelom kontakty z urzędami dopełniają rekomendacje przygotowane dla urzędników, których zastosowanie pozwoli na poprawienie sposobu komunikacji z obywatelem. Dwa pierwsze opracowania to:

  • "Komunikacja pisemna" ‒ rekomendacje dotyczące prostego pisania. Pisma z urzędów często są niezrozumiałe dla odbiorców. Publikacja zachęca do pisania możliwie prostym językiem.
  • "Rozpatrywanie sygnałów obywatelskich" ‒ czyli w jaki sposób urzędy powinny traktować informacje nadsyłane w listach, skargach, petycjach i wnioskach. Chodzi z jednej strony o to, żeby urzędy korzystały z wiedzy o problemach przekazywanej przez obywateli. Z drugiej o to, aby odpowiedzi udzielane przez administrację przede wszystkim pomagały w rozwiązywaniu opisywanych spraw, a ich treść była zrozumiała dla odbiorcy.

Serwis www.obywatel.gov.pl jest częścią projektu informatycznego pl.ID, na który z Funduszy Europejskich na lata 2007-2013 (program Innowacyjna Gospodarka) przeznaczone zostało ponad 236 mln zł. W ramach tej inwestycji przebudowano i udostępniono m.in. jeden z najważniejszych rejestrów przechowujących dane ewidencyjne wszystkich obywateli tj. bazę PESEL, która wchodzi w skład Systemu Rejestrów Państwowych. Dzięki temu wiele procedur urzędowych uprościło się, a dowód osobisty czy odpis aktu można uzyskać w dowolnym urzędzie w Polsce.

Monika Niewinowska

Jeśli szukasz informacji na temat Funduszy Europejskich, skontaktuj się z konsultantami Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich lub odwiedź stronę www.FunduszeEuropejskie.gov.pl.

Więcej na temat:fundusze unijne